Managementul deșeurilor. Clearing House și țintele de colectare pentru DEEE

Despre conferință

Sistemul Clearing House ar putea asigura o mai mare transparență și control în domeniul reciclării deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE), deșeuri periculoase cu impact major asupra mediului, garantând servicii de colectare cu performanțe ridicate, precum și un control eficient în parcursul deșeurilor de la colectare la tratare și eliminare. Termenul pentru înființarea Clearing House este 5 ianuarie 2023.
Astfel, înființarea Clearing House ar putea aduce îmbunătățiri semnificative în creșterea ratei de colectare a deșeurilor, în condițiile în care ținta de colectare obligatorie la nivelul Uniunii Europene este de 65%, de altfel neîndeplinită de majoritatea Statelor Membre.
În România, în 2021 rata de colectare a fost de 43%, în ciuda eforturilor și campaniilor de conștientizare și colectare derulate. În plus, potrivit statisticilor, peste 30% din DEEE-urile generate se pierd în fluxuri paralele: gropi de gunoi, exporturi de fier vechi etc.
De asemenea, potrivit unui studiu realizat de ECOTIC, doar 8,4% din gospodării s-au debarasat corect, în vreme ce o treime nu știe cum să gestioneze deșeurile electronice. Acest lucru este cauzat de un grad de conștientizare încă scăzut și mai ales de lipsa infrastructurii de colectare de vreme ce doar 29% din cetățeni cunosc un punct de colectare deșeuri electrice.
Pe lângă infrastructura de colectare insuficientă și obiceiurile de debarasare ale românilor există, încă, o presiune suplimentară gratuită din partea instituțiilor statului. Deși Guvernul României a emis în 2015 ordonanță de urgență (OUG 5/2015) pentru transpunerea în legislația națională a Directivei 2012/19/UE, aceasta încă nu a fost adoptată prin lege de Parlamentul României. Proiectul de Lege pentru aprobarea OUG 5/2015 (PL-x nr. 451/2015) se află încă în dezbatere, de mai bine de 7 ani, la Camera Deputaților.

Obiectivele conferinței

Alături de reprezentanții autorităților de reglementare, ai OIREP-urilor și procesatorilor venim cu propuneri practice pentru îmbunătățirea sistemul de gestionare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice și noi modalități de impulsionare a consumatorilor pentru a renunța la DEEE pe care le depozitează în locuințe. De asemenea, vom analiza cum pot interveni și când pot interveni instituțiile de resort și care ar fi strategia pe termen lung pentru respectarea țintelor de colectare și care ar fi strategia pe termen lung pentru respectarea țintelor de colectare.

Programul conferinței

Necesitatea inființării unui sistem clearing house pentru reciclarea DEEE

  • Avantajele unui sistem de clearing house pentru gestionarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE);
  • Rolul și responsabilitățile autorităților locale, companiilor de reciclare și al cetățenilor în cadrul sistemului de clearing house;
  • Consecințele posibile ale întârzierii înființării unui sistem clearing house.

Impactul ordinului privind monitorizarea tranzacțiilor cu DEEE

  • Obiectivele și prevederile ordinului;
  • Posibilitățile și resursele disponibile pentru monitorizarea și verificarea corectitudinii tranzacțiilor cu deșeuri;
  • Impactul ordinului asupra activității OIREP-urilor din zona DEEE și a altor părți implicate în gestionarea deșeurilor.

Statusul Proiectului de Lege pentru aprobarea OUG 5/2015

  • Importanța adoptării unei legi pentru transpunerea Directivei 2012/19/UE în legislația națională;
  • Cauzele întârzierii adoptării legii și consecințele acestei întârzieri.

SPEAKERI

George Stângă – Deputat, Președinte Comisia pentru mediu și echilibru ecologic
Cosmin Teodoru – Director General, Direcția Deșeuri Periculoase, Ministerul Mediului
Aurelian Dobre – Director General, Administrare Fiscală, Administrația Fondului pentru Mediu (tbc)
Simona Vaida – Public Affairs Manager, RECOLAMP
Roxana Puia – Marketing Director, ENVIRON

SPEAKERI

Andrei Antipa

Vicepreședinte AFM

Cosmin Teodoru

Director, Direcția Gestionarea Deșeurilor, Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor

Roxana PUIA

Director Marketing, ENVIRON

Simona Vaida

Public Affairs Manager, RECOLAMP

CONFERINȚA ÎN IMAGINI

Programul conferinței

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), conceput pentru încurajarea returnării ambalajelor de băuturi de unică folosință pentru a fi reciclate, a intrat în faza preliminară odată cu demararea înscrierilor în sistem pentru producători, importatori și comercianți. Cele aproximativ 100.000 de companii vizate ar trebui să finalizeze procedura de înscriere până la 28 februarie. Există însă temeri că procedura nu va fi definitivată la data limită, lucru care ar putea afecta din nou calendarul de funcționare. Însă cu siguranță obstacolele nu se regăsesc doar aici. RetuRo, administatorul sistemului, are mai mulți pași de parcurs pentru a implementa sistemul la nivel național: administrativ, financiar, infrastructură și campanii de comunicare. Se ridică astfel mai multe întrebări legate de riscurile identificate pentru operativitatea sistemului, de modul în care oamenii vor fi stimulați să aducă materialul reciclabil, dincolo de garanția oferintă, de crearea unui capital de încredere în acest sistem, dar și de dezvoltarea unei infrastructure accesibile în special în zona rurală.

SPEAKERI

Tanczos Barna – Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor
Gemma Webb – CEO, RetuRO
Julia Leferman – Director General, Asociația Berarii României
Alice Nichita – Președinte, Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate
Mario Crețu – Membru Consiliu Director, Asociația Retailerilor pentru Mediu
Bogdan Purcherea - Managing director Envipco România

Ordonanţa 6/2021, care transpune în legislația națională Directiva privind plasticul de unica folosinta și care pune bazele pentru ceea ce ar trebui să urmeze, este insuficientă, potrivit industriei, fiind necesare mai multe reglementări pe partea de proceduri de lucru, control sau de raportare. Deși subiectul este în lucru în cadrul Ministerului Mediului și cel al Economiei încă nu există un proiect. O altă provocare în domeniul gestionării deșeurilor o reprezintă prevederea adusă de OUG 125/2022 care modifică OUG 196/2005 privind fondul pentru mediu, respectiv cea privind plata contribuției 2 lei/kg pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor minime de valorificare şi cantităţile de deşeuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate. Aceasta este puternic contestată atât de producători cât și de OIREP-uri. Noua prevedere se aplică începând cu 1 ianuarie 2023.

SPEAKERI

Cosmin Teodoru - Director, Direcția Gestionarea Deșeurilor, Ministerul Mediului 
Andrei Antipa – Vicepreședinte, Administrația Fondului pentru Mediu
Constantin Damov - Cofondator și Președinte GreenGroup
Marius Brînzea – Director Strategie, Reciclad’OR
Alin Vișan – Președinte, Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu

SPEAKERI

Alice NICHITA

Președinte, Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate

Alin Vișan

Președinte, Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu

Andrei Antipa

Vicepreședinte AFM

Constantin DAMOV

Co-fondator și Chariman of The Board, Green Group

Cosmin Teodoru

Director, Direcția Gestionarea Deșeurilor, Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor

Gemma Webb

CEO, RetuRO

Julia Leferman

Director General, Asociația Berarii României

Mario Crețu

Membru Consiliu Director, Asociația Retailerilor pentru Mediu

Marius Brînzea

Director Strategie, Reciclad'OR

Tánczos Barna

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor

CONFERINȚA ÎN IMAGINI

Înscrie-te!